کد خبر: 1219148
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
مصداق جدید سیاست سانسور مدیران شرکت «متا» صدای اعتراض سازمان‌های فعال حقوق بشری را هم بلند کرد

جوان آنلاین: مصداق جدید سیاست سانسور مدیران شرکت «متا» صدای اعتراض سازمان‌های فعال حقوق بشری را هم بلند کرد. 
جمعی از سازمان‌های فعال مدنی از جمله بعضی از نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر و سازمان‌های یهودی در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت متا که مالک برخی از شبکه‌های اجتماعی معروف، چون فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ هستند، نسبت به سیاست جدید این نهاد برای سانسور کاربرد کلمه صهیونیست یا صهیونیسم اعتراض کردند. آن‌ها یادآور شدند که اگر قرار باشد هر کس از صهیونیسم انتقاد کرد، حمل بر انتقاد از یهود و یهودی‌ستیزی تلقی و ترویج تنفر محسوب شود و با این توجیهات سانسور اعمال شود، در واقع صدای حق‌خواهان منتقد جنایات اسرائیل و دولتمردان آن خفه خواهد شد و این امر کاملاً بر ضدحقوق بشر است. سازمان‌های معترض از مدیران متا خواستند در این زمینه بازنگری لازم را به عمل آورند. 
شایان ذکر است در سال ۱۹۷۵ مجمع عمومی ملل متحد با تصویب قطعنامه ۳۳۷۹، صهیونیسم (به عنوان ایدئولوژی حاکم بر گردانندگان رژیم اسرائیل) را در کنار سایر مظاهر نژادپرستی یا تبعیض نژادی، چون استعمار‌گری، آپارتاید و امثالهم درج کرد. 
حامیان اسرائیل بعد از تصویب قطعنامه یاد‌شده سال‌ها تلاش کردند با لابی‌های متنوع و فشار امریکا در سال ۱۹۹۱ که در آن زمان جرج بوش رئیس‌جمهور بود، قطعنامه یک خطی در مجمع عمومی ملل متحد به تصویب برسد و گفته شود که قطعنامه سال ۱۹۷۵ لغو می‌شود، اما متعاقب همین رویداد، مجدداً در کنفرانس جهانی نفی نژادپرستی در دوربان آفریقای‌جنوبی در سال ۲۰۰۱ هزاران سازمان غیردولتی از سراسر جهان در بیانیه پایانی کنفرانس تأکید کردند که صهیونیسم ایدئولوژی نژادپرستانه و فاشیستی است که تبعیض و ترویج خشونت را سرلوحه خود دارد. 
 با فشار امریکا و برخی دولت‌های دیگر حامی اسرائیل، قطعنامه بخش سازمان‌های غیردولتی کنفرانس دوربان در سایت سازمان ملل بارگذاری نشد و سانسور شد. بعد از سال‌ها از آن رویدادها، مجدداً چند سالی است که برخی سازمان‌های بین‌المللی فعال حقوق بشر از جمله دیده‌بان حقوق بشر، پروژه شفاف‌سازی و مقابله با سیاست آپارتاید در اسرائیل را در ابعاد متنوع پیگیری کرده و گزارشات جامعی از مستندات مؤید آپارتاید دولتمردان اشغالگر فلسطین را نشر داده‌اند. همه این ماجرا‌ها قبل از نسل‌زدایی اخیر رژیم کودک‌کش اسرائیل بوده که ده‌ها هزار نفر طی چهارماه قتل‌عام شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار